dinsdag 15 januari 2013

2 tem 13 Januari 2013


Het waren weer 2 weken met veel ups en downs. De eerste dagen na Nieuwjaar was het heel rustig op school, en dat omdat ik mijn examens moest geven. Ik was natuurlijk heel benieuwd naar hoe goed/slecht ze het zouden doen op mijn eerste examen. Ik zal onze manier van examens even vergelijken met de examens in Thailand. Eerst en vooral hebben de leerlingen hier per dag een viertal examens, aan elk examen mogen ze maximum een uur werken. Ten tweede, alle examens bestaan enkel uit meerkeuzevragen. Ikzelf geloof niet zo in meerkeuzevragen, in mijn ogen is dat iets makkelijker omdat je dan het antwoord voor je neus hebt staan. Bij een open vraag moet je nadenken en de kans is minder dat je het juiste antwoord weet. Daarom besloot ik dus om mijn examen toch volgens de Belgische manier te doen, met vragen waarop ze een antwoord moeten schrijven. En ik deed dit vooral omdat ik een taal geef, en hoe kunnen je leerlingen spelling en zinsstructuren leren als ze nooit een zin moeten schrijven? Mijn examens zijn dan misschien wel wat moeilijker, maar ik ga het hen ook niet te gemakkelijk maken hoor, dat ze maar eens wat studeren!

De 4e januari moesten we niet lesgeven, want er was voor de leerlingen een soort Kerst/Nieuwjaarsfeest voorzien. De hele dag werden er dansvoorstellingen gegeven en ja, ook Gangnam style ontbrak natuurlijk niet! Paolo en ik besloten om niet op school te blijven, want wij moesten dringend onze work permit gaan aanvragen. Toen we aankwamen zag ik dat het nog steeds dezelfde secretaris was als mijn vorige keer, en daar had ik niet bepaald goede ervaringen mee (die man had mij 3 keer laten terugkomen omdat hij zelf fouten had gemaakt, en liet me 4u lang in zijn bureau zitten). Deze keer had ik meer geluk, na een uur en half waren onze work permits helemaal klaar. 3100 baht kostte me dat weeral. Ik besloot om daarna direct een bankrekening te gaan openen, want dat kan enkel wanneer je een work permit kan voorleggen. Het gaf me een voldaan gevoel toen alles eindelijk in orde was. Ik kan me nu een legale burger van Thailand noemen, hihi! S’ Avonds was er op school een feestje voor alle personeelsleden. In de grote hal stonden een tiental tafels vol eten en drinken (ja, ook alcohol). Vooraan op het podium was een karaokesysteem geïnstalleerd. Paolo en ik werden elk 1 Engels lied opgelegd. Met trillende handen begon ik aan ‘my heart will go on’. Nadien bleek dat niet de beste keuze te zijn, want ze begonnen verhalen te vertellen over hoe ik ‘Kate’ zou zijn en Paolo ‘Jack’ uit de film ‘Titanic’. Aan fantasie komen ze natuurlijk ook niks te kort. Maar bon, ik zal jullie even uitleggen hoe dat hier werkt met de karaokecultuur. Wanneer de Thai vinden dat je goed zingt, dan komen ze naar voren en offeren ze je geld of een bloem terwijl je nog aan het zingen bent. Ik had 3 aanbidsters en had dus door 1 liedje even 300 baht verdient (waar ik hier 3 weken mee kan eten!). Ik was natuurlijk euforisch! Daarna kregen alle leerkrachten nog een bonus in een envelop, ook dat had ik niet zien aankomen, maar was natuurlijk zeer welkom na de dure maand december! Na al het eten en drinken haalden ze ineens een bokaal boven waarin allemaal nummers zaten. Aan de zijkant van de hal stond een enorme tafel vol met cadeaus zoals ventilators, dekens, een grill,… We moesten dan allemaal één voor één een nummertje trekken, en je raadt nooit welk geschenk ik had gewonnen! Ik had een van de duurste cadeaus, een LG microgolfoven. Het was nog een heus avontuur om die grote microgolf op mijn brommertje naar huis te vervoeren. Maar ik was natuurlijk enorm blij met wat ik vanavond allemaal had bemachtigd!

Na het weekend begon ik aan het verbeterwerk, en er stonden me nog vele hoofdpijnen te wachten. Een leerling met 0%, hoe doe je het in godsnaam! Gelukkig zijn de meeste leerlingen er wel door, en ik heb zelfs een leerling met 100% (die zelf uit het laagste niveau komt). Maar mijn hoofdpijn kwam pas achteraf, toen ik hoorde hoe het punten geven hier aan toe gaat. Blijkbaar is er een systeem dat geen enkele leerling op het einde van het jaar kan buizen. Je moet als leerkracht dan een beetje kunnen toveren, een leerling met 0 moet dan opeens 50% hebben. Ik heb er echt mijn hoofd over moeten breken! Zeker omdat de meeste jongens gewoon niet willen leren. Ik dacht eerst aan een soort taak ofzo, eentje waar ze goed op zouden scoren, maar blijkbaar mogen wij gewoon punten veranderen. In plaats van een 0 geef je hen plots een 5 ofzo. Je kunt echt niet geloven hoe slecht ik me daarbij voelde, het druist volledig in tegen mijn principes. En ja, nu snap ik natuurlijk wel waarom de overgrote meerderheid van de leerlingen zo lui en leermoe zijn, ze weten toch dat ze overgaan naar het volgende jaar, dus waarom zou je dan studeren? Erg toch?

Vrijdag was ik dan toch enorm blij toen ik thuis was en even de schoolcultuur achter me kon laten, maar helaas was alle ramp nog niet voorbij. Toen ik zaterdagochtend opstond en naar buiten keek vond ik mijn brommer nergens. Ik raasde naar buiten en stond vastgenageld aan de grond. Mijn brommer was weg, foetsie, spoorloos. Ik liep naar de achterkant van het gebouw, maar ook daar was geen spoor van mijn brommertje. Ik begreep even niet wat er gaande was, het drong helemaal niet tot me door, tot ik plots een donderslag kreeg vanbinnen. ‘Mijn brommer is gestolen’. Het eerste wat ik deed was Nok opbellen, die belde dan weer de eigenaar van mijn appartement. Nok besloot direct om naar hier te komen, 50km verder omdat ze zich zo’n zorgen over me maakte. Ik was nog steeds zielloos, er was geen manier om na te denken, het enigste wat in me opkwam was ‘ik moet die brommer nog een maand afbetalen, ik kan geen nieuwe brommer kopen, hoe geraak ik maandag op mijn werk? En hoe kan ik ergens geraken in Surin zonder transport?’ Het was even moeilijk. Ik kan het gevoel niet omschrijven, maar het voelt alsof je iemand dierbaar verliest. De eigenaar kwam dan naar mijn appartement en vertelde dat mijn buur haar brommer ook diezelfde nacht was gestolen, en dat die brommer hetzelfde type was als de mijne. We gingen dan snel naar de politie. Politie, jouw vriend. Dat is echt wel zo in Thailand. Wat een lieve mensen daar in het politiebureau, ze proberen je terug warm te voelen vanbinnen, ze glimlachen naar je. Dat is echt een goed gevoel op zo’n moment, en dat is zoveel beter dan het ‘koude onthaal’ dat je krijgt in België. De politie had er een goed oog in, ze vermoedden mijn brommer wel terug te vinden omdat ze deze dagen veel bendes gepakt hadden. Maar ikzelf hoop op niks, ik wil rationeel blijven en besef dat ik 1100€ zomaar kwijt ben. Leuk begin natuurlijk, als je weet dat je net bent beginnen met werken en dat je net 4 maand hard hebt moeten werken om dat brommertje toch maar te kunnen kopen. De rest van de dag voelde ik me enorm leeg, maar gelukkig waren Nok en Eve hier om mij op te vangen en ze bleven dan ook de rest van de dag bij mij. Het nieuws deed zich ook snel een ronde (zoals altijd in Thailand), want plots wist iedereen van mijn vroegere school over mijn brommer en kreeg ik van iedereen lieve berichtjes. Het is echt een fijn gevoel te weten dat er zoveel mensen voor je klaarstaan. En dat is echt wel iets dat je nodig hebt als je in een ver land woont!  Nok is hier gebleven tot maandagochtend, ze moest maandag toch in Surin zijn en besloot dan om me niet alleen te laten. Ook zondagavond bracht P’Eve haar brommer, die ik zolang mar gebruiken als ik wil. Ik ben nog nooit in mijn leven zo dankbaar geweest, en ik voelde me ook echt goed vanbinnen. Op zo’n moment leer je je echte vrienden kennen, en ik zal bij P’Eve altijd in het krijt staan. Maar toch doet het ook raar hoor, elke keer ik haar brommer voor mn deur zag staan had ik enorme schrik dat die de volgende dag weg zou zijn. Het is alsof ik constant door het raam zou willen kijken om zeker te zijn dat er niemand aan komt. Ik ben daarom aan de huisbazin gaan vragen of ik P’Eve haar brommer niet bij haar in de tuin mag zetten, hun tuin is namelijk met een heel groot hek afgeschermd, en je kunt daar dan ook helemaal niet in. Gelukkig was dat voor onze huisbazin helemaal geen probleem, en ze gaf me ook direct de sleutel. Ik voel me toch al iets meer op mn gemak nu, wetende dat P’Eve haar brommer nu veilig staat. Maar dat rotte, lege gevoel zal nog even blijven. En of ik nu in Thailand of in België woon, beroofd worden doet altijd pijn!

Geen opmerkingen: