zondag 28 oktober 2012

Woensdag 24, Donderdag 25 en Vrijdag 26 oktober 2012


Woensdag

En vandaag was het alweer de laatste dag van ons Engels Project. We hadden besloten om hen vandaag te leren hoe ze een goede vraag moeten stellen in het Engels, want daar hebben ze allemaal toch echt problemen mee. De hele voormiddag hebben we daaraan besteed, met enkele spelletjes weliswaar. Moest je zoiets geven in België, dan heb je daar echt geen 3u voor nodig! Wat me eigenlijk verbaasde is dat de leerlingen het na een tijdje doorhadden wat de zinstructuur is van zo’n vraag. Toen ik dan op het einde nog eens herhaalde, wisten ze me allemaal te zeggen wat die structuur is. Maar toen we s'middags met onze leerlingen aan het lunchen waren, waren ze blijkbaar allemaal alweer vergeten hoe een vraag wordt gemaakt. Het is dan natuurlijk handig om te zeggen ‘question!’ en dan verbeteren ze zichzelf wel, ik denk dat alles hier in Thailand heel veel herhaling en oefening vraagt. In de namiddag leerden we hen hoe ze de weg moesten uitleggen, dat ging redelijk vlot, en daarom zat onze lesdag er echt heel snel op! Na de les gingen we nog even naar mijn zusje Nok, want ik had gevraagd of ik niet nog tot vrijdag zou kunnen blijven, vermits ik toch geen plannen heb. We kregen dan de taak om de mondelinge proeven af te nemen in Matheyom 4,5 en 6. Deze tests hebben we dan s ’avonds thuis nog wat voorbereid, dus veel heb ik hierover niet meer te vertellen, hihi!

Donderdag

 

 
Jaikes, wat heb ik slecht geslapen. Het blijft toch nog altijd wennen voor mn rug om hier op deze houten plank te slapen. Dat even uitgesloten, de werkers hier begonnen al om 3u te werken en hun grote machines van de tuin te halen. Maar dat mastodontisch machine maakt enorm veel lawaai. Was dat nu het enigste geweest, dan had ik erna misschien nog goed kunnen slapen, maar de Thai hier waren blijkbaar even vergeten dat er nog mensen slapen om 3u s’ nachts en ze waren luidkeels aan het roepen en praten. Dit getater duurde tot 6u, waardoor ik dus echt wel geen oog heb dichtgedaan. Ik hoopte maar dat dit geen invloed zou hebben op mijn tests, want als ik te weinig slaap heb durf ik wel eens minder geduld te hebben. Om half 9 begonnen we eraan, al bleek het snel dat mijn schema alweer zou veranderen. Niet leuk natuurlijk, want ik had voorzien dat matheyom 5/1 eerst zou komen, omdat dit 47 leerlingen zijn en ik die vandaag echt wel wou afwerken. Blijkbaar moesten zij plots naar de test voor scheikunde, en moest ik daarom matheyom 5/2 doen, maar dit zijn maar 20 leerlingen. Van structuur kennen ze hier op school toch nog altijd niks hoor. Ik vraag me voortdurend af hoe die leerlingen goed voor hun tests kunnen leren als ze nooit echt precies weten wanneer ze een test hebben. Van een uurregeling hebben ze hier ook nog nooit gehoord. Nuja, ik besloot dan maar om Matheyom 5/2 te doen. De test die zij moesten doen was een conversatie met mij maken over hun levensstijl, lievelingseten, hobby’s en dergelijke. Iets wat echt wel veel te moeilijk was voor hen. Ik besloot dan maar om wat basisvragen op te stellen over deze topics, om dan te zien hoeveel ze erover zouden kunnen zeggen. En dat bleek al snel heel weinig te zijn. Het bleef me toch verbazen hoor, omdat ze die papieren al een dag op voorhand hadden gekregen, en dit eigenlijk krak vanbuiten zouden kunnen leren. En blijkbaar zijn ze daar zelfs nog te lui voor. Het breekt mijn hart soms wel een beetje hoor. De overgrote meerderheid van de leerlingen is dan ook wel enorm gebuisd. Al heb ik ook 1 student met een 17/20! Na zo’n dagje testen waren Nick en ik doodop. Ik heb nog even genoten van de laatste avond hier door nog even naar de zonsondergang te kijken met een glaasje Spy (bubbelwijn).

Vrijdag.

Het is alweer de laatste dag op mijn geliefd schooltje. Wat ging de week weeral veel te snel! Ook vandaag moesten we nog enkele tests afnemen. Maar eerst volgde nog de ochtendceremonie. Ik werd weer naar voren geroepen en kreeg van de lieve directeur weer een bos bloemen. Ik moest zoals altijd weer een kleine speech doen en die werd nadien vertaald door de leerkracht Engels. De tests vandaag waren rampzalig. Matheyom 4 moest met mij de weg beschrijven, of iets zeggen over hun familie, vrienden en huisdieren, ofwel uitleggen hoe je koffie maakt. Ook deze klas had de papieren 2 dagen op voorhand gekregen, ze hadden dit dus echt helemaal kunnen voorbereid. Wat me opviel is dat ze allemaal de koffie wouden omschrijven en dat ze allemaal krak hetzelfde zeiden. Dit viel vooral op omdat ze allemaal dezelfde fout maakten. ‘coffee put in glass’. Na enkele leerlingen zei ik dat ze niet voor meer de koffie mochten kiezen, dat ze dus iets anders moesten doen. Ik heb vandaag enorm wat 0/20 moeten geven, en dat verscheurt mijn hart. Je zou denken dat ik ook punten moet geven op gedrag (volgens de criteria van mondelinge tests) en dat is ook zo, maar er waren heel wat leerlingen die zelfs geen moeite deden en die de hele tijd niks zeiden. Ik had een leerling die op elke vraag van mij ‘yes no’ antwoordde. Ik denk dat hij zelfs nog niet weet wat ‘yes no’ betekent, want je kunt toch onmogelijk beide gebruiken als antwoord? Een beetje later had ik een leerling en die wist echt niks te zeggen. Toen ik iets vroeg antwoordde ze ‘mai lou’, wat betekent ‘ik weet het niet’. Maar ‘mai lou’ is eigenlijk iets wat je gebruikt bij vrienden, maar tegen een leerkracht gebruik je de beleefdheidsvorm ‘mai saap ka’. Ik verschoot even toen die leerling ‘mai lou’ tegen me zei, en ik keek even kwaad en verbeterde haar direct. Ik leef nu in een cultuur waar de leerlingen een beleefdheidsvorm tegen mij moeten gebruiken, en ik verwacht dan ook wel dat ze dat doen! Tegen de middag was ik klaar met mijn tests en ging ik iets eten met mijn vrouwelijke collega’s waar ik zo close mee ben. Het was fijn om nog even een laatste keer met hen samen te zitten, al weet ik dat ik nu geen afscheid meer moet nemen omdat we slechts 50km van elkaar wonen. Er werd weer heel wat geroddeld, zoals altijd! Ze vroegen me of ik nog altijd geen interesse heb in Thaise mannen, en dat antwoord blijft ‘neen’! Toen we doorgingen begon een collega me te plagen, ze vroeg aan de uitbaatster van het eetstalletje of ze geen mooie schoondochter wou hebben en stelde me dan voor aan haar. Ik had op dat moment natuurlijk niet door wat er gebeurde. Van plagen kennen ze hier ook wel wat hoor! Om 2u moesten alle leerlingen van Matheyom 6 een schrijftoets maken in het computerlokaal. Nick en ik waren daar aanwezig, dus deden wij maar toezicht. Dat zijn ze hier blijkbaar niet gewoon, dat toezicht, want de leerlingen wouden allemaal gaan samenwerken. Dat toont maar weer eens dat er hier in Saikaew school echt wel geen discipline is. Ook hier was het duidelijk dat deze test veel te moeilijk is voor hen, ze zouden kritisch moeten schrijven en een formele brief moeten schrijven. Iets wat je zou verwachten in België, maar toch echt wel niet hier? Toen we de tests ophaalden en deze even lazen zagen we dat de meeste leerlingen ofwel niks hadden geschreven, ofwel slechts 1 zin waarbij je al eens goed moest nadenken over wat ze precies zouden willen bedoelen. Zonde! Na school bracht Nok ons naar huis om onze valies te maken en dan nam ze ons mee naar Prasat, waar Nick zijn valiezen zou achterlaten. Daarna reden we door naar Surin, waar we nog even hebben geshopt en waar we dan een snelle hap gingen eten vooraleer we Nick naar de bushalte brachten.
Toen we Nick hadden uitgezwaaid gingen Nok en ik naar het hospitaal. Mijn omaatje hier lag in het ziekenhuis en ik wou die toch eventjes gaan bezoeken. Daar kreeg ik nog even een kleine shock, echt waar. Ik besefte al vlug dat wij in België in het ziekenhuis echt wel worden behandeld als koningen! Hier kom je binnen en liggen er oude zieke mensjes op de grond, je loopt dan door een gang waar allemaal grote gezamenlijke zalen zijn waar er telkens een tiental mensen liggen. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik in een ziekenzaal zou liggen met zoveel andere mensen. Ik hoopte al direct dat ik hier nooit ernstig ziek zou worden! Na het bezoek aan ons omaatje bezocht ik nog een van mijn collega’s van Saikaew, die enkele dagen geleden was bevallen. Die lag toevallig in hetzelfde ziekenhuis, dus kon ik gemakkelijk beide bezoeken. Zij had gelukkig wel een privé kamer, en dat komt omdat zij een ambtenaar is, die hebben hier heel wat voordelen. Daarom denk ik dat er zoveel mensen kiezen om leerkracht te worden. Al vond ik dat haar kamer er nog heel erbarmelijk uitzag, haar bed bestond uit een houten plank, niet echt iets wat je wilt na een keizersnede, toch? Ook lag haar dochtertje in een couveuse, omdat zij een maandje te vroeg werd geboren. Maar een couveuse kon je dat ook niet echt noemen. Het was eerder een bedje dat onder een verouderde lamp stond, waaraan oude lappen stof waren geplakt met plakband. Ook toen verkoos ik snel om nooit een kind te baren in Thailand, haha! Het was wel een heuse ervaring om eens een Thais baby’tje te zien dat net was geboren, ik had niet verwacht dat zij zo ‘wit’ waren, het leek wel een Europees baby’tje te zijn. Ik plaagde P’Lin er natuurlijk direct mee en vroeg of ze wel zeker was dat haar man de vader was. Om 9u besloten we door te gaan, zodat onze kersverse moeder nog wat kon rusten. Nok en ik besloten om nog even wat te gaan drinken samen, want we wouden beiden nog niet naar huis. We gingen naar het cafeetje waar ik af en toe naartoe ging met Sam en Nele. Ik voelde me opslag rustig. Om 11u kwam ik thuis aan, het is raar, maar als je in Thailand thuiskomt om 11u dan lijkt dat echt enorm laat te zijn. Dat komt vooral omdat het hier om 6u al helemaal donker is, en je dus snel het gevoel krijgt dat het heel laat is. Ook vandaag was ik dus lekker moe en stond me een goede nachtrust te wachten, helemaal klaar voor het weekend.
 

 

Geen opmerkingen: