zondag 30 september 2012

Zaterdag 29 September 2012


Om 8u ben ik opgestaan deze ochtend, met weeral een nacht met enorm weinig slaap. De hond hier, Judy, zit de hele dag en nacht vastgebonden aan een paal. Elke keer ik ernaar kijk bedenk ik me dat zo’n grote hond toch wel wat vrijheid moet krijgen, anders wordt zo’n beest depressief. En dat is hij blijkbaar wel, want de hele nacht heeft hij zitten janken. Deze ochtend gingen we op stap, met ‘we’ bedoel ik dan het omaatje, p’bong (de zoon van het gezin), Nong pibom (de dochter van het gezin) en nong nam khing (de nicht). Met een enorm oude pick-up reden we naar Surin city, daar parkeerde nong nam khing zich, zoals elke thai, in een erg miniem plaatsje. Het blijft me verbazen hoe dicht die durven rijden en hoe ze nooit iets raken! Al moet ik zeggen dat ze toch ook 5 keer naar achter moest rijden vooraleer ze deftig geparkeerd stond. Ze namen me mee naar een ‘green market’, en die naam heeft echt wel een betekenis. Het is een marktje die enkel zaterdagochtend gehouden wordt en waar je zoals op alle andere marktjes allerlei kan kopen zoals eten, kledij, drinken,… Waarom noemt dit nu de green market? Wel, wanneer je hier iets koopt, een vis bijvoorbeeld, dan wordt die gewikkeld in de bladeren van een bananenboom en niet in papier en plastic zakken. Ook worden er hier veel voedingsmiddelen verkocht die ecologischer verpakt zijn en langer kunnen vers gehouden worden. Wat me vooral opviel was dat de meeste dingen in de grote groene bladeren zaten van de bananenbomen, en dat gaf wel iets exotisch. Ik vond het zeer fijn dat ze me hier naartoe namen, omdat ik nu enorm met P’Bong kon babbelen (die in Schotland heeft gestudeerd) en hij me nu vanalles kon uitleggen over alle producten die daar te koop lagen. Ik probeerde zoveel mogelijk te onthouden, want later zal ik zelf inkopen moeten doen! We kwamen aan een kraampje waar ze ‘herbal water’ verkochten, ik wist helemaal niet wat ze daarmee bedoelden. Het was eigenlijk een drankje dat bestond uit water en daar een kruid aan toegevoegd. Nieuwsgierig als ik ben, wou ik dat toch eens uitproberen. Ze vulden een klein zakje vol met ijs en goten daar het mengseltje over, staken er een rietje in en voila, dat was mijn verfrissend drankje. Volgens P’Bong zou het goed zijn voor de vertering. Ik moet eerlijk zijn, dit drankje was enoooorm lekker! Het smaakte een beetje zoet, maar net niet zoet genoeg om een droge mond te krijgen, het verfriste daarnaast ook nog eens enorm zodat mijn lichaam even stopte met zweten. Ja, dit is een drankje dat ik in de toekomst wel nog eens zal kopen! Eenmaal thuis aangekomen, hadden we een berg met zakjes. Volgens de thaise cultuur moest ik van het omaatje direct al proeven van alle lekkernij. Ik waagde me aan ‘khao tom pat’ (in andere regio’s noemen ze het khao tom mud). Het was iets rond dat ook weer was gewikkeld in een bananenblad. Ik draaide het open en het leek sticky rice, klevende rijst, te zijn. P’Bong legde me uit dat het klevende rijst was dat werd gemengd met kokosmelk, daarna werd er binnenin nog een banaan ingestoken. Het was zelfs nog een beetje warm, en ook dit was overheerlijk. Ik had het eerlijk gezegd iets zoeter verwacht, en net daarom kon het me zo bekoren.
 
 Het gezin hier maakte zich daarna klaar voor een trip naar de andere provincie Korat, ze gingen daar wat familie bezoeken. Ik heb dan maar de was gedaan, en wat tv gekeken. Erg veel heb ik daarna niet meer gedaan, maar zo erg vond ik dat vandaag niet, want morgen zou ik de hele dag niet thuis zijn. En daarover vertel ik u…. morgen ;)
 
 

Geen opmerkingen: