maandag 28 mei 2012

Woensdag 16 Mei

Vandaag begon de eerste dag van het nieuwe schooljaar. Niet echt de eerste dag, maar wel de eerste dag van de lessen. Ik had nog geen nieuw schema gekregen, dus wist ook helemaal nog niet wanneer ik ‘van dienst’ moest zijn. In de ochtend gaf Nok me ineens mijn schema en zag ik dat ik het eerste zou moeten lesgeven. Gelukkig moesten de leerlingen nog iets anders doen, zodat ik niet met een onvoorbereide les moest beginnen. In de middag zou ik ook 2u moeten lesgeven, maar echt lesgeven moest nog niet. Nok vroeg me een presentatie te geven over mezelf en België. Ik besloot om het een interactieve presentatie te maken, zodat ook de leerlingen zoveel mogelijk konden babbelen. Ik maakte daarom in de ochtend een presentatie in prezi. Na het eerste lesuur moest Nok weg, dus kon ik vandaag niet gaan lunchen met haar. Pi Lin nam me daarom mee naar de cafetaria waar de leerlingen eten. Het was mijn eerste keer in 3 maand dat ik daar daadwerkelijk eens een stap over de vloer had gezet. 4 kraampjes stonden er aanwezig met elk hun eigen aanbod. Het eerste kraampje gaf rijst met spicy vlees, het tweede kraampje bood noodles aan, het 3e en 4e kraampje gaven ice drinks. Ik was eigenlijk verwonderd dat er maar zo weinig leerlingen op school aten. En eigenlijk spijtig, want het eten was best lekker voor slechts 20 bath! Na de lunch begon ik aan mijn interactieve presentatie in een enorm grote klas. Wat ik niet had verwacht was dat zij als engeltjes naar mij zaten te luisteren en helemaal geen kattenkwaad uit haalden. Duidelijk een klas van scary teacher Nok!(ook al gaf ik de les alleen en was Nok niet aanwezig). Ze vonden het blijkbaar heel fijn dat ik hen bij de les betrok, want bij elke vraag die ik stelde wouden ze allemaal tegelijk antwoordden. Gelukkig had ik hun ‘nicknames’ nog bij de hand zodat ik er zoals altijd iemand kon uitpikken. Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar dat zijn ze hier echt niet gewoon. De leerkrachten hier geven echt geen aparte vragen aan de leerlingen, alles wordt altijd in koor gedaan. Zo heb je natuurlijk de kans dat er altijd leerlingen zijn die niet meedoen of die gewoon niet mee zijn. Blijkbaar kunnen de leerlingen mijn manier van lesgeven wel appreciëren. Tijdens de les hebben we, zoals altijd, wel weer goed kunnen lachen. Het vertraagt de les enorm, maar hier vind ik dat minder erg dan in België. Omdat ik hier al blij ben als ze iets in het Engels zeggen! Ik vroeg vandaag aan een leerling of hij een broer heeft. Met volle overtuiging antwoord hij ‘yes, I have a dog.’ De hele klas lag plat. Na zijn correctie, vroeg ik dan ‘And, do you have a dog?’ En de hele klas lag een tweede keer strijk. Leuk toch hoe de leerlingen hier met alles lachen, was dat in België ook maar! Na mijn les kreeg ik bezoek van Meneer Udom (werkt voor het Engels Consulaat). Hij kwam met de mededeling dat ik volgende week woensdag, donderdag en vrijdag een trainer zal zijn. Ik werd niet de vraag gesteld of ik dat wel wou doen, maar ze gingen er blijkbaar vanuit dat ik dat zou doen. Raar! Nuja, volgende week zal ik dus Engelse leerkrachten (30 in totaal) moeten bijscholen in didactiek. Ik zal een uurrooster hebben van 20 uur op 3 dagen, wat best wel veel is voor didactiek! Ik kreeg plots een aanval van stress, ik moet nog zoveel doen, mijn basiscompetenties, lessen voorbereiden, RZL afwerken, en dan nog eens deze training voorbereiden. Ja, werk genoeg voor het moment! Ik vond ook dat 20 uur best wel veel is voor wat didactiek, en ik zal eens goed moeten denken over wat ik allemaal zou kunnen geven. Maar, desondanks de nodige stress, voelde ik me toch vereerd en blij zoiets te mogen doen. Want ik denk wel dat ik me achteraf goed zal voelen, omdat er weer enkele leerkrachten zullen bij zijn die toch iets zullen hebben opgestoken van de training, en die technieken hopelijk ook zullen gebruiken in hun eigen lessen! Eenmaal thuis was het weer stilletjes, ik heb een beetje met Fork gespeeld en heb vandaag eens alleen moeten eten.
Ik hoop maar dat het maar voor 1 keertje is, want ik eet echt niet graag alleen! In de avond bereidde ik mijn les voor voor morgen, en was ik weer klaar voor de volgende dag!

Geen opmerkingen: