zaterdag 25 februari 2012

donderdag 23 februari

Met een dikke 37° was het vandaag een dag vol zweet en vol gepuf! Het is niet zo gemakkelijk om in dergelijk weer les te geven, want de leerlingen worden dan echt tam en zouden veel liever een beetje gaan zwemmen. Je zou voor minder! In de ochtend heb ik 4u les gegeven in het 6e. Ik vond het fijn eens bij hen te staan, omdat hun Engels toch een beetje beter is. Al is dat nog niet denderend te noemen, want zinnen kunnen zij nog altijd niet vormen. Ik had besloten met hen ‘the gerund’ te doen, omdat ik dikwijls hoor dat zij altijd iets zeggen in de aard van ‘I like swim’. Ik heb hen dus via flashcards laten zeggen: ‘I like swimming’ ‘I like dancing’… Ik was echt blij, want ze leken het echt te begrijpen en toen ik s ’avonds nog even met een leerling praatte, gebruikte hij de constructie juist. Missie geslaagd! In de namiddag gaf ik nog 1u in het 1e jaar, maar de leerkracht moest weer naar een vergadering dus stond ik er alleen voor. Nooit meer doe ik dat, alleen voor de klas staan in een 1e jaar. Zij verstaan nog geen basiswoordjes zoals ‘shop’, dus kun je in 1u echt NIKS doen, en dat is wel een schande. Je doet er een half uur over om ze 1 zin te doen begrijpen. Na die les voel je je natuurlijk wel even aangeslagen, want je vraagt je dan even af wat je daar eigenlijk doet. Maar ik heb me er direct overheen gezet, want dat is maar 1u van de zovele en de blootstelling aan een buitenlander is op zich al een goede zaak. Vermits de leerkrachten een meeting hadden, had ik deze ochtend mijn fiets meegebracht met de pick-up. Vol moed vertrok ik na de avondceremonie naar huis, dat zich op een 5,5 kilometer van school bevindt. Ik kan je zeggen, 5,5 kilometer op een mini-fietsje gemaakt voor Aziaten is echt geen lachertje. En dan heb ik het nog niet over het drukkend weer en de zandwegen! Ik was echt afgemat toen ik thuis aankwam, maar ik voelde me wel goed! Af en toe heb je wel wat nood aan beweging, want de Thaien doen alles met de auto en af en toe voel je je wel wat opgesloten. Na mijn fietstocht nam ik een zalige douche, maar na 5minuutjes was ik alweer helemaal bezweet. Ik hoop dat mijn lichaam zich snel aanpast aan het Thais klimaat. S ’avonds heb ik niet zo denderend veel gedaan. Wat ik moet toegeven, als je hier thuiskomt is het donker, en dan doe je echt niet veel meer, want ze gaan hier slapen rond 9u, half 10. Eenmaal je eindelijk gegeten hebt is het bijna bedtijd, dus meestal lees ik nog een beetje in mijn bed.

Geen opmerkingen: