zaterdag 25 februari 2012

vrijdag 24 februari


En het is vrijdag, mijn ‘vrije dag’. Vandaag had ik mezelf voorzien met wat werk en lesvoorbereidingen, zodat ik de lange dag op school zou doorkomen. Tijdens de ochtendceremonie waren de leerkrachten mij aan het plagen. Ik had een rok 2 dagen gedragen en blijkbaar is dat voor Thaise normen vuil. Ik snap hun manier van denken toch niet helemaal hoor, zij zitten in het vuil, zij kuisen praktisch nooit, plekken op je rok mag, maar een propere rok 2 dagen dragen is vuil. Wat ik ook elke ochtend moet horen, is de Thaise dubbelzinnigheid van mijn vrouwelijke collega’s. Vuile woordjes dat leren ze mij graag hoor, hihi. Hoewel ik me vandaag met veel werk had voorzien heb ik toch niet zoveel kunnen doen, en dat door 1 van mijn collega’s, Pi Na (haar bureau is naast het mijne). Zij had het denderend idee dat al haar leerlingen die gebuisd waren voor haar vak, als straf naar mij moesten komen en met mij een conversatie moesten beginnen. Maar als je weet dat bijna alle leerlingen hier op meer dan 20 vakken buizen, dan kan je je wel voorstellen hoe druk ik het had! Pi Na had er echt haar plezier in, en eigenlijk was het wel erg hoor, op een of andere manier is dat een vorm van kleineren, want die leerlingen staan met schaamte bij mij. En Pi Na maar lachen! Langs de andere kant was het dan weer een goede oefening voor hen, en ook voor de leerkrachten, omdat alle leerkrachten meeluisterden en er ook hun plezier in hadden. Telkens ik een zin verbeterde, dan herhaalden de leerkrachten de juiste zin en zo leren ze ook weer wat bij natuurlijk. Grappige situaties hier hoor, maar best wel fijn. Tijdens het laatste lesuur hadden de leerlingen hier geen les, dat is omdat het vandaag ‘scouts dag’ is. Ik weet niet precies wat het inhoudt, maar alle leerlingen en leerkrachten dragen dan een scoutsuniform en moeten dan volgens de normen van de scouts groeten en zingen. Zo zie je maar weer, veel les hebben die leerlingen hier niet hoor. Wat ik wel moet zeggen is dat de leerlingen hier geen woensdagnamiddag vrij hebben, dat wordt gecompenseerd door af en toe een vrij uurtje dat zij op school vrij hebben. En daarom heb je op school altijd overal leerlingen lopen, best wel raar in het begin! In de avond ging ik naar een echt Thais feestje. Ik was uitgenodigd door Melissa, het Amerikaans meisje dat ik vorige week had leren kennen en dat 2 dorpjes verderop woont. Zij vertrekt maandag, na 2 jaar, weer naar de States en had dus vandaag haar afscheidsparty. Ik wist echt niet wat te verwachten, maar was wel heel benieuwd. Toen we (Nok,ik en Boom) aankwamen stond de tuin van die mensen vol met tafeltjes, zalig toch, in de open lucht! Aan elke tafel zaten Thaien en op elke tafel stond er massa’s eten en drinken (geen alcohol, want dat drinken ze blijkbaar niet bij mensen die ze niet kennen). Het was wat onwennig, want we kenden er eigenlijk niemand. Ik was niet de enigste ‘farang’ op de party, er waren nog 2 anderen waarmee ik een korte babbel heb gedaan, zij waren ook beiden van de States. Melissa stond op het podium en deed in het Thais haar speech. Waaw, zij kan al een aardig woordje Thais. Had ik ook maar de kans om hier 2 jaar te blijven, dan zou ik de taal waarschijnlijk ook wel onder de knie krijgen. Dan kwamen er 5 Thaien verkleed ik kleurrijke kostuums op het podium. Zij deden natuurlijk een Thaise dans. Het was best mooi om te zien, omdat het mijn 1e keer was dat ik zoiets meemaakte. Maar na 5 minuten heb je zo een dans ook wel echt gezien hoor, want het enigste wat er eigenlijk gebeurt is een beetje gedraai met de handen. Na de speechen begon de …. KARAOKE! Ja, ook in Thailand zijn ze daar allemaal zot van, met 1 uitzondering, Miss Nok. Valt of niet, zij gaan met volle moed het podium op en zingen uit volle borst een lied. Vanavond heb ik zowel Thaise liedjes gehoord, als liedjes in Khmer(een dialect van hier), Laos en Cambodjaans. Dat heb ik trouwens nog niet vermeld, maar ze kunnen hier bijna allemaal een paar talen: Thais, Cambodjaans, Laos en dan het dialect Khmer. Al hoor ik het verschil niet, het klinkt allemaal hetzelfde voor mij. Wat er ook bij de Thaise cultuur gebeurt, wanneer er iemand op een podium een lied zingt (karaoke), dan komen de anderen met een bloem af en geven die aan de zanger/zangeres. Wanneer de bloemen dan op zijn, geven zij gewoon geld. Best wel grappig om te zien, want zo lijkt het alsof iemand een hoop aanbidders heeft, hihi. Om half 10 begonnen de gastvrouwen alles op te ruimen en was de party echt wel gedaan. Zo zijn wij dus ook naar huis gegaan. Eenmaal thuis aangekomen, zat er een vies, zwart beest in mijn kamer. Ik weet niet waarom, maar bij dit beest had ik een slecht gevoel. Ik vroeg dus aan mijn gastvrouw of ze mij kon helpen om dat beest uit mijn kamer te verjagen. Haar gezicht sprak boekdelen toen ze dat beest zag, ‘nicht good’ zei ze in haar gebrekkig gemixt Duits-Engels. Blijkbaar maakt dat beestje overal gaatjes in, dus kan je zo een beest best buiten krijgen. Met veel gespring en gelach heeft ze het beest met haar grappige borstel uiteindelijk geplet. Daarom besloot ik om toch maar mijn muggennet te gaan gebruiken. En eigenlijk was dat best gezellig, een soort hemelbed! En zo ben ik dus na een toffe dag gaan slapen.

Geen opmerkingen: