maandag 27 februari 2012

zondag 26 februari

‘To sweat like a horse’ is hier in Thailand echt wel van toepassing. Badend in een bezweet lichaam werd ik vandaag wakker om 6u, daarna kan je natuurlijk niet meer slapen want je voelt je vuil. Vandaag wou ik eens super, super lui zijn, zoals de echte Thaien dat doen op zondag. En ik moet toegeven, dat deed echt verdomd deugd. In de ochtend heb ik wat gelezen, want daar heb ik de laatste dagen geen tijd meer voor gehad. S ’middags wat ik boven op mijn privébalkon toen mijn gastvrouw haar bij mij kwam installeren. Zo hebben we samen wat op onze computer gewerkt, en eigenlijk vooral veel gebabbeld, maar met enorm veel gebruik van google translate. Wat ben ik blij dat dat ding bestaat! Ik weet niet of ik het al gezegd heb, maar de Thaien zijn heel erg open over hun gevoelens. Zo vertelde mijn gastvrouw dat haar echte vader 10 jaar geleden gestorven is en vertelde ze ook enorm veel over haar ex-man. Zij sprak daarover alsof ze me al jaren kende, en dat verwonderde me wel een beetje. Je kent het allemaal wel, die verhalen over Thailand en de prostitutie. Maar zolang je hier niet hebt gewoond en de situatie niet hebt meegemaakt, mag je daar eigenlijk geen oordeel over vellen. Want je hoort en ziet veel op een school, en zo kom je enorm veel te weten over de thuissituatie van de leerling. De meeste leerlingen hier wonen bij hun grootouders, omdat de ouders in Bangkok moeten gaan werken om toch maar rond te komen. De meisjes moeten dan vaak in Pattaya of een andere buurt als prostituee gaan werken, omdat dat makkelijk verdiend geld is, en omdat ze anders niet rondkomen. Met Pi Nok heb ik daar een heel diep gesprek over gehad een paar dagen geleden. Heel veel van die vrouwtjes die in een gogo bar (bikini club of dergelijke) werken hebben een Thaise man, maar die vrouwen gaan op zoek naar een Westerling die hen kan onderhouden. De Westerse man is blind en ziet een knappe Thaise vrouw en wil met haar trouwen, niet wetende dat die vrouw eigenlijk al getrouwd is. Rare situaties, maar als je echt geen geld hebt is dat een makkelijke uitweg. Een blanke persoon wordt hier echt wel aanzien als een bron van inkomst, en daar moet je echt wel voor oppassen! Rond 5u zijn mijn gastvrouw en ik naar haar zus gereden, maar deze keer niet met de auto, maar op haar scooter! Je weet, ikzelf rijd al sinds mijn 16e met de scooter, maar achterop heb ik zelf nooit gezeten. Het was toch wat schrikken, want die bandjes van die scooters zijn hier zo dun dat je bij elke beweging die scooter onder je voelt waggelen. Scootertjes rijden hier ook geen 50 zoals bij ons, maar eerder tegen de 100. Ook al was het dan wat griezelig, de wind deed echt wel deugd in deze hete dagen! Bij haar zus aangekomen gingen we eerst nog even naar een winkeltje in de straat. Maar, wat jij je bij een winkel voorstelt is helemaal niet hoe een winkel er hier uitziet. Het is een soort stalletje waar alles op de grond staat en ze niet meer dan 20 dingen verkopen. Best grappig hoor, die winkeltjes! Bij mijn gastvrouw haar zus staan enorm veel palmbomen in de tuin, met een massa aan kokosnoten eraan. Zo vriendelijk als ze zijn, haalden ze een grote stok om een paar kokosnoten uit de boom te meppen. De sterke man sloeg met zijn machete het bovenstuk eraf en de inhoud vloeide er mooi uit. Hij gaf me een rietje en ik mocht uit de verse kokosnoot drinken. Ik was eigenlijk verbaasd. De smaak was verre van wat ik me altijd had voorgenomen! Het sap was warm. Mijn gastvrouw en haar zus maakten ondertussen een klein vuurtje in de tuin en legden er een roostertje boven, zij gingen ‘varkensdarmen’ voor me klaarmaken. Uit een klein zakje haalden ze de ingewanden alsof het recht uit een geslacht varken kwam. Je mag er vaak niet te veel bij nadenken, want anders is je eetlust direct verdwenen! Bij de varkensdarmen kreeg ik ook nog een soep met noodles, ‘sep’(spicy) zeiden ze, maar ze verstonden zich er niet aan dat ik spicy kan eten en er geen traan bij laat. Tja, als je Koreaans eten gewoon bent, dan is niks nog spicy! Daarna heb ik met Fork gespeeld en dan was het weeral tijd om in bed te kruipen. Wat vliegen de dagen seg!

2 opmerkingen:

Zer0.BE zei

Idd, da Koreaans eten is allicht nog wel van een kaliber :D

Unknown zei

haha,inderdaad Steven. En jij kan het weten ;)